Kamis, 19 Juni 2008

jawaban no. 3

3) Upload file ke server

Anda telah daftarkan domain, point DNS kepada webserver, dan telah pun men download script wordpress dan membuat perubahan yang diperlukan. Pada masa ini, anda telahpun bersedia untuk langkah yang seterusnya iaitu upload atau memuat naik script Wordpress ke webserver. Webserver adalah computer di mana anda meng hostkan file-file laman web.

Requirement:

1. FTP Client

2. Webserver username/password

3. Files yang ingin di uploadkan

Bermula dengan FTP client. Okay bunyinya macam pelik, tapi FTP client tidaklah pelik sangat. Ianya adalah software yang digunakan untuk upload file-file dari PC anda ke webserver. Pelabagai FTP client yang biasa digunakan iaitu WS_FTP, atau CuteFTP. Tapi software ini tidak percuma. Satu-satu FTP client percuma yang bagus yang saya ketahui ialah FileZilla. Oleh itu, sebagai permulaan sila download FileZilla terlebih dahulu dan install.

Seterusnya, anda perlu mempunyai usernamedan password kepada webserver berkenaan. Hosting yang berbayar biasanya membekalkan username dan password. Sekiranya anda adalah memohon untuk mendapatkan blog hosting percuma dari gamb.us, maka besar kemungkinan usernama dan password anda adalah seperti berikut:

username: namadomainanda@gamb.us

password: cubapassword

Details ini biasanya di sertakan dalam email dari provider anda.

Langkah demi langkah akan ditunjukkan bagaimana proses muat naik file anda. Saya mengandaikan file/script Wordpress itu di save kan ke D:\wordpress\. Terlebih dahulu anda perlu membuat configuration pada FileZilla:

1-create-connection-to-se.jpg

File di atas menujukkan bagaimana anda memulakan langkah pertama dengan FileZilla. Click ke File > Site Manager.

2-create-new-site.jpg

Click pada “New Site”. nama ini boleh diubah kepada apa-apa nama seperti blogcontoh.com.

3-create-new-site.jpg

Tukarkan nama “New Site” kepada domain anda.

4-blog-contoh.jpg

Isikan ruang host dengan alamat domain anda, contohnya: blogcontoh.com

5-username-and-password.jpg

Isikan ruang username dan password yang telah disediakan oleh provider melalui email.

6-status-connection.jpg

Perhatikan selepas menekan “Connect” ruang di atas mempamerkan status. Sekiranya anda memberikan usernam dan password yang betul, maka semuanya berjalan lancar.

7-browse-ke-script-wordpr.jpg

Setelah berjaya login ke server, anda perlu browse ke lokasi di mana script wordpress telah disimpan di PC anda. Pastikan file wp-config.php telah diubah suai mengikut input yang betul.

8-drag-and-upload.jpg

Sekarang apa yang perlu di buat hanyalah highlight kesemua file Wordpress itu dan drag and drop kepada runag di sebelah kanan. FilZilla akan memulakan muat naik setiap file sehingga selesai. Proses ini mungkin mengambil masa lebih kurang 15-30 minit, bergantung kepada kelajuan koneksi internet anda.

Selepas ini kita akan pelajari bagaimana memulakan Wordpress installation! Selamat mencuba.

Tidak ada komentar: